wtorek, 8 marca 2016

Światowy Dzień Ziemi


W kwietniu obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi, mająca na celu promowanie postaw ekologicznych w społeczeństwie. Pamiętam, gdy byłam młodsza, w tym okresie przedstawialiśmy w szkole przedstawienia, dotyczące ochrony Ziemi, zasobów naturalnych itp.
Uczestniczyłam też w akcjach "sprzątanie świata". 


Wraz z dziewczynami mamy propozycję gry edukacyjnej dotyczącej tematu dbania o środowisko.
Wydaje nam się świetnym pomysłem spędzania czasu z dziećmi (niekoniecznie nawet w klasie szkolnej). Ma to na celu promowania u dzieci dbałości o otaczający świat, ale również konstruowania społecznych zachowań, takich jak współpracy czy zdrowego współzawodnictwa.

Zajęcia możemy prowadzić w formie gry planszowej. Plansza podzielona jest na obszary o różnych stopniach ważności (1  najważniejsze, 3 najmniej ważne). Mamy także 24 karty.

Podzielmy uczniów na 4-osobowe zespoły. Każda ekipa otrzymuje planszę do gry oraz zestaw 24 kart. Wyznaczamy ucznia, który tasuje karty i rozdaje kolegom (każdy z nich otrzymuje tę samą liczbę kart). Gra polega na ułożeniu wszystkich kart na planszy, po zakończeniu plansza z ułożonymi kartami ma odzwierciedlać pogląd grupy na cechy, które najbardziej decydują o ochronie środowiska, tzn. w polach oznaczonych cyfrą jeden powinny znaleźć się najważniejsze według uczniów cechy, w polach oznaczonych cyfrą 2 mniej ważne, a w polach z 3 mające najmniejsze znaczenie. Dla jednej grupy sortowanie śmieci może mieć wartość wyższą od zostawienia przeterminowanych lekarstw do specjalnie do tego przeznaczonych punktów w aptekach, dla innej natomiast troska o zakręcanie kranu będzie tak samo istotna jak zgaszenie świateł w pustych pomieszczeniach.

Wyznaczamy ucznia, który rozpoczyna grę, wybierając ze swojego zestawu kartę z opinią, według niego najważniejszą. Kładzie ją na planszy z kryteriami pierwszorzędnymi (oznaczonymi cyfrą 1). Kolejni uczniowie postępują tak samo. W następnych rundach uczniowie układają karty opisujące według nich cechy drugo- czy trzeciorzędne. Jeśli uczeń uzna, że jego karta powinna znaleźć się w obszarze, który już jest zajęty, może wnioskować do grupy o zmianę karty. Jeśli grupa zatwierdzi argumenty gracza, który chce dokonać wymiany, może on położyć kartę na planszy, a odrzucona karta wraca do osoby, która ją wcześniej położyła. Gra kończy się, gdy wszystkie karty znajdują się na planszy.

Po zakończeniu wyznaczony lider grupy podaje kryteria, które grupa uznała za najważniejsze. Wszystkie kryteria pierwszorzędne zapisujemy na arkuszu papieru. Jeśli kryteria będą się powtarzać w różnych grupach, zaznaczamy to np. gwiazdkami czy podkreśleniami, by uzyskać kompletny obraz opinii, a jednocześnie oczekiwań uczniów.


 Ciekawostka: to, co najbardziej wygodne dla każdej matki - pielucha! - po zużyciu zajmuje na wysypisku śmieci ponad 4% (!) jego zawartości. Kupa szczęścia :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz